Waarom bij ons werken?

Dat lees je hier.

Onze collega’s, wie zijn ze? Wat doen ze? En misschien wel het belangrijkst: hoe ervaren ze het werken bij Den Doorn Totaalinstallateurs? Vandaag is het de beurt aan Gerardo, 52 jaar en vanaf zijn 16e levensjaar in het vak. Als servicemonteur komt hij dagelijks bij onze particuliere klanten over de vloer. Gerardo geeft een kijkje in zijn wereld als service- en onderhoudsmonteur en vertelt meer over zijn werk, de voldoening en de uitdagingen. Tijd om hem eens in het zonnetje te zetten.

“Ik ben het vak ingerold door mijn jeugdliefde,” vertelt Gerardo. “Ik wilde altijd automonteur worden, maar destijds moest je hiervoor ingeloot worden bij de LTS. De vader van mijn toenmalige vriendinnetje was monteur en vroeg me eens mee te gaan naar één van zijn klussen.” Naarmate Gerardo meer ervaring opdeed, groeide de liefde voor het vak en besloot hij uiteindelijk als servicemonteur aan de slag te gaan en zich te specialiseren in cv-installaties. Gerardo: “Vroeger was er veel minder aanbod in beroepen die je kon kiezen. Tegenwoordig heb je veel meer keuze, maar dat maakt het niet altijd gemakkelijker om te kiezen. Mijn interesse in techniek en het stukje klantcontact hebben me naar deze kant van de installatietechniek getrokken.”

Als servicemonteur is Gerardo verantwoordelijk voor het onderhoud, de reparatie en het oplossen van problemen aan de cv-installaties. Je zult er niet zo snel aan denken, maar servicemonteur is een echt mensgericht beroep, net als in de zorg- en welzijnssector. Gerardo vertelt waarom dit werk zo leuk is: “Het gevoel van voldoening dat ik krijg wanneer ik problemen kan oplossen en mensen kan helpen. Want daar doe je het uiteindelijk voor.” Niet iedereen is geknipt voor deze functie, je hebt als servicemonteur een aantal competenties nodig. Naast een stuk vakkennis en affiniteit met techniek is er ook een belangrijk groot sociaal aspect aan deze functie. Gerardo vertelt: “Je hebt echt wel een beetje mensenkennis nodig en je moet goed kunnen luisteren. Door een praatje te maken en te luisteren naar de klant is een storing vaak al voor de helft opgelost. Ook moet je iemand kunnen overtuigen en ook wel zelfverzekerd zijn, zodat je een klant een gerust gevoel kan geven dat jij het gaat oplossen.”

Tevreden klanten zijn vaak ook loyale klanten. Tijdens het gesprek deelt Gerardo enthousiast: “Ik heb een klant waar ik al meer dan 10 jaar over de vloer kom. Door de jaren heen leer je de klant zelf, het huis en de installatie ook steeds beter kennen. Soms bellen klanten speciaal voor mij bij het maken van een afspraak voor service en onderhoud. Klanten vinden het vaak fijn om hetzelfde gezicht terug te zien, mijn doel is dan om de klant weer een jaar probleemloos vooruit te kunnen helpen.”

Ook het vak van Gerardo is door de jaren heen veranderd. Een recent voorbeeld hiervan is de verplichte CO-certificering. Als cv-installateur heb je  een behoorlijke verantwoordelijkheid, om die reden is er  de wettelijke regeling CO-certificering (Gasketelwet) per 1 oktober 2020 aangenomen. Alleen gecertificeerde bedrijven en monteurs met aantoonbaar vakmanschap kunnen dan nog werkzaamheden uitvoeren aan gasverbrandingstoestellen. Met de komst van de CO-certificering zijn er meer handelingen en controles nodig tijdens het verrichten van onderhoud aan cv-ketels. Gerardo vertelt over zijn uitdagingen: “Geen dag is hetzelfde, maar dat is precies wat ik zo leuk vind aan mijn werk. Soms loopt mijn dag anders dan gepland, dan kan het een uitdaging zijn om snel en effectief problemen op te lossen. Mijn werk valt binnen kantooruren, maar soms heb ik storingsdienst. Dat kan betekenen dat ik ’s avonds moet werken of in het weekend. Maar over het algemeen zijn onze storingsdiensten best wel rustig.”

We kunnen steeds meer dingen monitoren, zoals cv-ketels, zonnepanelen of luchtkwaliteit. Dankzij de overgang naar duurzame oplossingen krijgen we in de toekomst steeds meer slimme apparaten in huis: een slimme thermostaat, hybride warmtepomp, mechanische ventilatie met sensoren etc. De vraag is: ‘Hoe zorgen we ervoor dat die allemaal goed met elkaar samenwerken?’ Genoeg toekomstperspectief voor servicemonteurs dus! Gerardo is ervan overtuigd dat ook hij door deze ontwikkelingen het wel een stuk drukker gaat krijgen: “Hybride systemen en warmtepompen worden steeds populairder en zullen ook veel cv-ketels gaan vervangen. Het onderhoud hiervan is anders dan bij een CV-ketel, dus het is belangrijk om bij te blijven met training en bijscholing. Gelukkig schenkt den Doorn veel aandacht aan persoonlijke ontwikkeling.”

Tot slot vragen we aan Gerardo hoe hij de bedrijfscultuur van den Doorn zou omschrijven. “De bedrijfscultuur van Den Doorn zou ik als laagdrempelig omschrijven, iedereen is gelijk. Het is heel gezellig onder elkaar; er wordt veel gelachen, maar we staan ook open om elkaar te helpen. Aangezien ik vaak alleen bij een klant aan het werk ben, is het fijn om te weten dat ik altijd kan bellen en ter plaatse mijn werk kan voltooien. We doen met z’n allen ons uiterste best om de problemen voor de klant zo goed mogelijk op te lossen!”

Nieuwe collega’s zijn altijd welkom. En als je nieuwsgierig bent naar hoe het werk in de praktijk is, zou het leuk zijn als je een dagje komt meelopen! Meld je aan via het meeloopformulier.

Monteur bij verdeler

Kom kennismaken of..

Solliciteer direct!

Je kunt zoveel meer in de techniek! Werken in de techniek betekent namelijk werken aan de toekomst in een branche die altijd in ontwikkeling is. Er zijn volop mogelijkheden, kansen en uitdagingen, en het mooie is dat we jou daarbij nodig hebben!

Heb je veel werkervaring of sta je juist aan het begin van je technische carrière? Bij Den Doorn Totaalinstallateurs vind je jouw nieuwe uitdaging! Kun jij je vinden in een van onze openstaande vacatures? Niet twijfelen, gewoon doen. Kom eens langs voor een kopje koffie.